مقالات

اسپکتروفتومتر چیست و طریقه کارآن

اسپکتروفتومتر چیست و طریقه کار با اسپکتروفتومتر؟

اسپکتروفتومترها در واقع یک سری دستگاه هایی هستند که به صورت تک پرتوی کار می کنند. این دستگاه ها با اهداف بسیاری به بازار ارائه شده اند که از جمله آنها می توان به رفع نیازهای روزمره در آزمایشگاه ها اشاره کرد. از جمله کاربرد دستگاه اسپکتروفتومتر میتوان به استفاده از این دستگاه در شیمی بالینی ، بیوشیمی ، پتروشیمی ، حفاظت از محیط زیست و همچنین در آزمایشگاه های مواد غذایی اشاره کرد. آزمایشگاه هایی که در زمینه آب و فاضلاب فعالیت می کنند نیز به دنبال راهی برای کنترل کیفی و تحقیقاتی خود با استفاده از این دستگاه هستند.

 

طریقه کار با اسپکتروفتومتر

مدلهای مختلفی از اسپکتروفتومترها وجود دارد که هریک از آن ها دارای نمایشگرهای مختلفی هستند که دیجیتالی هستند. این نمایشگرها نتیجه ای که میخواهید را به صورت فتومتریک در اختیار شما قرار خواهند داد و دامنه طول موج آن ها نیز متفاوت است.

طریقه کار با این دستگاه می تواند شامل پنج قسمت اصلی باشد که از جمله آنها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • استفاده از لامپ های هالوژن و همچنین دوتریوم به عنوان یک منبع نور
  • مونوکروماتورهایی که طول موج های انتخابی را مشخص خواهند کرد و موج های ناخواسته را در این بخش حذف می کنند.
  • محل مورد نظر برای قرار گرفتن نمونه های محلول
  • آشکارساز که در واقع برای دریافت نور عبوری و تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی مورد استفاده است.
  • نمایشگرهای دیجیتال که برای نشان دادن نور عبوری و همچنین میزان جذب نور مورد استفاده هستند.

مشخصات ظاهری  اسپکتروفتومترها :

در اسپکتروفتومتر آنچه که شما مشاهده خواهید کرد در واقع نور لامپ بر روی شکاف ورودی مونوکروماتور است که می توانید با استفاده از آنها در واقع کارهای مربوط به آزمایشگاه را انجام دهید. سیستمی را نیز باید در  اسپکتروفتومتر بشناسید که بتوانید از این نوع موارد بیشتر استفاده کنید.

سیستمی که در این نوع از دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است در واقع پرتوهای نوری را تجزیه خواهد کرد تا یک طی بعد از عبور از محل نمونه، نور به یک صحنه آشکارسازی منتقل خواهد شد و باعث میشود که آشکارسازی ها یک سری سیگنال های الکتریکی را تولید کنید که این سیگنال ها به صورت دیجیتال روی صفحه نمایشگر اسپکتروفتومتر نشان داده خواهد شد. سیستم هایی که در این بخش به عنوان Grating شناخته می شوند در واقع به شما کمک می کنند که بتوانید کار خود را به آسانی انجام دهید.

آموزش نصب دستگاه اسپکتروفتومتر:

نصب اسپکتروفتومتر نکات مختص به خود را دارد. شما باید در ابتدا کارتن را باز کنید و اقلام موجود در آن را چک کنید. ببینید که آیا تمامی بخش های مختلف مربوط به دستگاه در آن وجود دارد یا خیر. این کار باعث می شود که شما کم و کسری نداشته باشید.دستگاه را در یک محل مناسب قرار دهید که به دور از نور خورشید است. برای اینکه بهترین عملکرد را از دستگاه خود داشته باشید باید آن را به دور از هرگونه منبع قوی مغناطیسی قرار دهید و یا هر دستگاهی را که ممکن است فرکانسی بالا تولید کند از آن دور نگه دارید.

بهتر است همچنین این دستگاه را در یک محل بدون گرده و غبار قرار دهید تا دستگاه شما دچار مشکل نشود.هر نوع کاور و همچنین پوششی که باعث شود جریان هوا محدود شود را دور بیندازید، چرا که دستگاه شما باید در محلی قرار داشته باشد که جریان هوا در آن وجود داشته باشد.در نهایت هم می توانید دستگاه را روشن کنید و برای ۱۵ دقیقه بدون انجام هیچ گونه کاری آن را گرم کنید.

دستورالعمل کار کردن با اسپکتروفتومتر

دستگاه را با فشردن دکمه پاور روشن کنید. در نهایت خواهید دید که صفحه نمایشگر شما تصاویر مختلفی را نشان خواهد داد. بهتر است که دکمه Exit  را بزنید تا بتوانید ۱۵ دقیقه گرم شدن را در منوی اصلی داشته باشید. نکاتی که باید در زمینه عملکرد این دستگاه بدانید این است که در صورتی که شما میخواهید از سه نمونه یا بیشتر را توسط این دستگاه بررسی کنید.

کووت مرجع را باید در نزدیکترین محل به خودتان قرار دهید و همچنین این دستگاه باید کاملا نزدیک به نمونه ها هم باشد. این کار باعث می شود که از اتلاف وقت برای خواندن نمونه ها جلوگیری شود و باز و بسته کردن درب ها نیز به حداقل خواهد رسید. برای اینکه بتوانید بخش های خواندنی را چاپ یا ذخیره کنید باید دکمه Save را بزنید و دستورالعمل هایی که روی صفحه نمایشگر ایجاد شده است را دنبال کنید.

لازم به ذکر است که متد آزمایش در اسپکتروفتومتر تعریف شده است و همین هم کار شما را آسان خواهد کرد. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که قبل از اجرای آزمایش ها کمیت های مختلف را تعریف و آن ها را مشخص کنید. با توجه به اینکه این دستگاه کاربردی آسان دارد ، شما میتوانید از روش های مختلفی در این زمینه استفاده کنید و متدهایی که ثبت شده اند را به عنوان یک روش تعریف شده شناسایی کنید. این بخش به شما توضیح خواهد داد که چگونه می توانید از اسپکتروفتومتر پس آن را فراموش نکنید.

کلام آخر

درباره‌ی شرکت مشهد دقیق :

شرکت مشهد دقیق ، نمایندگی عرضه‌ و فروش  انواع دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از کمپانی های معتبر در ایران می باشند. این شرکت با سال ها تجربه در عرصه ی واردات و عرضه ی انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری ، دارنده ی نمایندگی رسمی کمپانی های مطرحی نظیر اکستچ و ادلر و هیوکی و فلوک و… می باشد.

کالاهای ارائه شده توسط شرکت مشهد دقیق عبارت هستند از مولتی متر ، ارت سنج ، بروسکوپ و دوربین‌های بازرسی ، تجهیزات فشارقوی ، کالیبراتور و محصولات آزمایشگاهی و… .شرکت مشهد دقیق ، کلیه این محصولات را به همراه گارانتی تعویض و خدمات پس از فروش عرضه می کند. تمامی دستگاه های اسپکتروفتومتر دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله است .

شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات دقیق تر در مورد محصول و قیمت این کالا، با کارشناسان فروش و نیرو های پشتیبانی شرکت مشهد دقیق تماس حاصل فرمایید:

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۳

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۴

۰۵۱-۳۷۱۳۳۹۴۰

مارا در اینستاگرام دنبال کنید 🙂

خارج از وقت اداری:  ۰۹۱۵۷۰۷۸۹۶۲

——————————————————————————————

بازگشت به لیست