مقالات

مولتی متر چیست و طریقه کار با مولتی متر

مولتی متر چیست؟ 

مولتی متر چیست و طریقه کار با مولتی متر

شاید شما هم تاکنون چندین بار نام مولتی متر را شنیده باشید. در این حال باید بدانید که مولتی متر در واقع ابزاری است که چندین پارامتر را به صورت همزمان مورد بررسی قرار می دهد. این دستگاه شامل بخش های مختلفی است که در این بخش به معرفی آن ها ، کلمپ متر و آوو متر هم خواهیم پرداخت.

 

اندازه گیری جریان

نخستین بخشی که باید در مولتی متر بشناسید ، اندازه گیری جریان یا آمپرمتر است. شما نمی توانید الکترون ها و پروتون های یک مجموعه را بشمارید چرا که آن ها نه قابل دیدن هستند و نه قابل لمس.

در نتیجه ، به وسیله ای نیاز خواهید داشت که بتواند این کار را برای شما انجام دهد. شدت روشنایی در یک لامپ ، از جمله مشخصاتی است که شدت جریان را به ما نشان خواهد داد.

البته در این زمینه دو مشکل اساسی وجود دارد. اول اینکه شما نمی توانید شدت جریان را در واحدی که به آسانی قابل شمارش باشد بشمارید و دوم این که اگر بتوانید آن ها را یادداشت کنید ممکن است که دچار مشکل و خطا شوید.

اگر مقدار شدت جریان شما کم باشد ، به طور حتم لامپ روشن نخواهد شد و اگر بیش از حد زیاد باشد ، ممکن است که لامپ بسوزد.

دقت داشته باشید که در این بخش یک یکا به نام آمپر تعریف شده است و این بدین معناست که در هر یک ثانیه ، چه مقدار جریانی از رسانا می گذرد.

به این دستگاه آمپرمتر یا آمپرسنج گفته می شود. امروزه تجهیزات مختلف دیگری هم مانند شدت جریان ، ولتاژ ، مقاومت و همچنین دیگر بخش ها در یک دستگاه انجام می شود که به آن مولتی متر گفته می شود. در این بخش می خواهیم مولتی متر دیجیتال را برای شما معرفی کنیم.

در طراحی آمپرمترهای دیجیتال ، مقاومت های سانتی تعبیه خواهد شد که یک ولتاژ کالیبره شده را در اختیار شما قرار می دهد. شما در نهایت می توانید ولتاژ داخلی را که توسط مبدل دستگاه دیجیتال به یک عدد تبدیل شده است اندازه گیری کنید.

نمایشگرهایی که در این بخش وجود دارند ، شدت جریان عبوری از سانت را مانند کالیبره شدن و همچنین میزان آمپر را نشان خواهند داد. همچنین مدلهای مختلف دیگری هم وجود دارد که میتوانید از آن ها استفاده کنید.

آمپرمتر در واقع شبیه به کنتور آب است. میزان آب مصرفی در این بخش و در منازل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هر دستگاهی که میخواهید مورد استفاده قرار دهید را باید طوری تنظیم کنید که جریان های مربوط به الکتریسیته از آن بگذرند و وارد لوله اصلی در خانه شوند ، بنابراین باید از کنتور آب عبور کنند.

مولتی متر هم باید به گونه ای قرار گیرد که تمامی جریان های الکتریسیته از آن بگذرد. در واقع شما میتوانید شدت جریان را اندازه گیری کنید و هدایت و اتصال را انجام دهید. یعنی اجزای تشکیل دهنده مدار در یک خط مستقیم به یکدیگر متصل خواهند بود.

 

چگونه یک مولتی متر را در مدار قرار دهیم؟

زمانی که شما میخواهید از یک مولتی متر استفاده کنید ، باید آن را در مدار به شکل مشخصی قرار دهید. پراب قرمز در این دستگاه در واقع به ورودی هایی متصل خواهند شد که معمولا دو سوکت در سمت راست آن وجود دارد.پراب مشکی اما مولتی متر را به یک ورودی مشترک تر متصل می کند که به آن COM  گفته می شود.

زمانی که شما سلکتور را در این دستگاه روی جریان های مختلف قرار دهید خواهید دید که می توانید محدوده جریان را از قبل بدانید تا بتوانید آن را در یک رنج مشخص قرار دهید و یا از مولتی مترهای اتورنج استفاده کنید.

دقت داشته باشید که در این بخش دو خط موازی وجود دارد که به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته اند. بخشی از مدار هم وجود دارد که شما میتوانید آن را اندازه گیری ، جدا و یا متصل کنید.

لازم به ذکر است که ترمینال مثبت در آمپرمتر و بعضا همان مولتی متر را باید به سیمی متصل کنید که به قطب مثبت باتری یا منبع تغذیه شما متصل می شوند. ترمینال منفی را نیز می توانید به سیمی متصل کنید که به سر مقاومت وصل است.

در نهایت هم میتوانید با روشن کردن مولتی متر ، شدت جریان را مشاهده کنید. در صورتی که شدت جریان نشان داده شده منفی باشد ، این بدین معناست که شما آمپرمتر را به صورت برعکس در مدار قرار داده اید.

در صورتی که جریان در این دستگاه در حد آمپر باشد که این میزان هم حداکثر ۱۰ است ، خواهید دید که به سوکت متصل خواهد شد و در غیر این صورت ممکن است که فیوز بسوزد. البته این فیوزها را می توانید به آسانی تعویض کنید و نگرانی از این بابت نداشته باشید. در صورتی که شما با مولتی متر تنها می خواهید که جریان را اندازه گیری کنید، باید سلکتور آن را روی گزینه ای که علامت آمپر دارد بگذارید.

 

اندازه گیری ولتاژ و مقاومت

شما قادر خواهید بود که با یک مولتی متر ، ولتاژ و همچنین مقاومت را نیز اندازه گیری کنید. برای این کار ، باید این دستگاه را به صورت موازی در مدار قرار دهید و دقت داشته باشید که تمامی ورودی های مربوط به دستگاه را چک کنید. سپس خواهید دید که دستگاه شما با دقت تمام این مقیاس را برای شما اندازه گیری خواهد کرد.

نحوه اندازه گیری مقاومت هم به همین صورت است و کاملا شبیه به ولتاژ است و اهم متر نام دارد. تنها تفاوتی که در این زمینه وجود دارد این است که شما میتوانید از یک منبع تغذیه جدا هم در این زمینه استفاده کنید تا اندازه گیری دقیق تری داشته باشید.

کلام آخر

مولتی مترهای دیجیتال امروزه جز بخش هایی هستند که به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده اند. در این حال ، شما باید بدانید که بهترین کاری که در این زمینه می توانید انجام دهید این است که دستگاه مولتی متر مورد نظر خود را از شرکت های معتبری همچون مشهد دقیق خریداری کنید.

 

درباره‌ی شرکت مشهد دقیق :

شرکت مشهد دقیق ، نمایندگی عرضه‌ و فروش  انواع دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت  از کمپانی های معتبر در ایران می باشند. این شرکت با سال ها تجربه در عرصه ی واردات و عرضه ی انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری ، دارنده ی نمایندگی رسمی کمپانی های مطرحی نظیر اکستچ و ادلر و هیوکی و فلوک و.. می باشد.

کالاهای ارائه شده توسط شرکت مشهد دقیق عبارت هستند  از مولتی متر ، ارت سنج ، بروسکوپ و دوربین‌های بازرسی ، تجهیزات فشارقوی ، کالیبراتور و محصولات آزمایشگاهی و… شرکت مشهد دقیق ، کلیه این محصولات را به همراه گارانتی تعویض و خدمات پس از فروش عرضه می کند. تمامی آمپر متر ها و مولتی متر ها دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله است .

شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات دقیق تر در مورد محصول و قیمت این کالا ، با کارشناسان فروش و نیرو های پشتیبانی شرکت مشهد دقیق تماس حاصل فرمایید:

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۳

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۴

۰۵۱-۳۷۱۳۳۹۴۰

خارج از وقت اداری:  ۰۹۱۵۷۰۷۸۹۶۲

بازگشت به لیست