مقالات

صفر تا صد کالیبراسیون ها

مقدمه ، صفر تا صد کالیبراسیون ها

کالیبراسیون چیست ؟

اصولا برای اندازه گیری هر پارامتری باید الگو یا مرجع آن را مد نظر داشته باشیم و اصول تست پارمترها تست و پایه آن بر اساس ولتاژ و جریان و ابعاد ، وزن ، دما ، رطوبت ، بار ، مقاومت اندازه گیری و یا تست میشوند و برای تست هرکدام نیاز به دستگاه مرجع و یا همان کالیبراتور می باشد و شرکت تجهیزات انداره گیری مشهد دقیق اصل موضوع و تامین این گونه قطعات و کالیبراتوری را در مقاله شرح میدهد.

برخی از مباحثی که در این مقاله به آنها خواهیم بپرداخت عبارتند از :

 

کالیبراسیون چیست ؟

آیا کالیبراسیون در زمان اندازه گیری پارامتر ها تاثیر گذار است ؟

کالیبراسیون را چگونه و با چه دستگاه هایی اندازه گیری میکنند ؟

واحد های های اصلی کالیبراسیون جهت کالیبره چیست ؟

شرکت های کالیبراسیون بر چه اساسی گواهی استاندارد و یا مردود اعلام میکنند ؟

برای تاسیس آزمایشگاه کالیبراسیون به چه چیز هایی نیازمندیم ؟

آیا تاییده اداره استاندارد برای شرکت های کالیبراسیون و گواهی های کالیبراسیون مهم است ؟

 

کالیبراسیون

امروزه در صنعت ما و یا در کارخانجات و خط های تولید و آزمایشگاه های سنجش کیفیت دارای دستگاه های پیشرفته و یا نیمه پیشرفته برای برای اندازه گیری کمیت های فزیکال و شیمیکال و الکتریکال وجود دارد .

این کمیت های شامل اندازه گیری دما ، رطویت ، ولتاژ ، جریان ، اهم و یا مفاومت ، فرکانس ، وزن و ابعاد ، گازها و پارامتر های آب ها ، واحد صوت ، میزان لرزش ، میزان نور ، میزان فشار و یا بار ، میزان دور موتور (rpm) میزان میدان مغناطیسی (emf) و … که هرکدام از این پارامتر ها دارای نام های متفاوت و واحد های اندازه گیری متفاوت در این زمینه میباشد که برای کالیبراسیون و تست عملکرد در صحت اندازه گیری دستگاهی مرجع وجود دارد که نام این دستگاه کالیبراتور میباشد.

 

 

کالیبراتور

کالیبراتورها دارای گونه های متفاوت و نسبت به پارامتر های اندازگیری دسته بندی میشوند و اصولا کمپانی های سازنده قدرتمند برای تولید دستگاه های اندازه گیری دارای آزمایشگاه کالیبراسیون هستند تا بتوانند از دقت و عملکرد دستگاه های تولید بهره مند شوند اصولا دستگاه های اندازه گیری حرفه ای و برند در یک محصولی خود دارای گواهی کالیبراسیون و استاندارد از همان کمپانی میباشد.

لازم به ذکر است یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های تولید کننده کالیبراتور ها برند فلوک fluke  و دراک druck و ادلر  و  adleer میباشند که این شرکت ها علاوه بر تولید تجهیزات اندازه گیری تولید انواع کالیبراتورها برای همه پارامتر ها الکتریکال و فیزیکال ، شیمیکال را به عهده دارد.

 

 

انواع کالیبراتور ها

کالیبراتور دما :

اصولا برای تست پارامتر دما دستگاه های کالیبراتور بسیار خاص و با شکل های بسیار متفاوت وجود دارد زیرا این دستگاه ها بر اساس رنج دمایی و نوع اندازه گیری دما تفکیک میشوند فرض مثال برای کالیبراسیون ترمومتر های لیزری از دستگاهی خاص استفاده میشود زیرا که این عملیات تست دمایی به غیر تماسی انجام میگیرد و فقط به صورت ir صورت پذیر است و برای تست و کالیبره ترموکوپل های دمایی با رنج بالا از کوره های کالیبراسیون دما استفاده میباشد.

با قرار دادن ترموکوپل ها با سایز های مختلف و تیپ های مختلف در مخزن این دستگاه عملیات کالیبراسیون صورت میگیرد و نکته سوم برای کالیبراسیون دستگاه های پرتابل و یا مبدل ها و ترانسیمتر ها از دستگاه های پرتابل همانند کالیبراتور هارت ۴۷۵ روزمومنت و یا ۷۵۴ فلوک و یا فلوک ۷۲۵ استفاده میکنند که این دستگاه ها پر فروش ترین محصولات این کمپانی های قدرتمند هستند.

 

————————————————————————

برخی از محصولات مرتبط:

کالیبراتور دما ادلر مدل ADTMC-20130

فروش کالیبراتور دما فلوک مدل Fluke 714

 

کالیبراتور فشار :

همانطور که گفته شد در مبحث کالیبراسیون فشار هم به دلیل نوع و شکل های سخت افزاری تستر های اندازه گیری میزان با و فشار دستگاه های مرجع آن به شکل ها و کاربرد های متفاوت ظاهر میشوند.

فرض مثال برای کالیبره کردن گیج های فشار از گیج فشار فلوک fluke و دراک druak  به عنوان گیج فشار مرجع و دستگاه هند پمپ و یا پمپ دستی و یا دویت تستر را به عنوان دستگاه تزریق فشار استفاده میکنند و در این برند فلوک و دراک مدل هایی از قبیل فلوک ۷۲۵ fluke   و فلوک ۷۱۸ و گیج فشار فلوک ۷۰۰ fluke جز دستگاه های مرجع هستند که جزء کالا های پر فروش به حساب می آیند.

 

————————————————————————

برخی از محصولات مرتبط:

کالیبراتور فشار فلوک مدل Fluke 753

فانکشن کالیبراتور فشار دستی مدل PV411A

 

کالیبراتور ولتاژ و جریان ، فرکانس و مقاومت :

این دستگاه نقش به سزایی در صنعت الکترونیک دارد که به وسیله آن تمامی ابزار ها از قبیل مولتی متر ، اهم متر ، میگر ، های پات ، و تمامی دستگاه های تست الکتریکال کالیبره میشوند که یکی از معروف ترین مولتی پارامتر ها برای کالیبراسیون دستگاهایی از کمپانی فلوک آمریکا میباشد.

 

کالیراتور های وزنی :

برای کالیبره کردن تجهیزات وزنی همانند ترازو و یا نیرو سنج های کششی و فشار از وزنه های مرجع با رنج های بسیار خاص و متفاوت استفاده میشود.

 

 

 

کالیبراتور ابعادی :

دستگاه های کالیبراتور ابعادی هم همانند کالیبراتور های دیگر دارای شکل های متفاوتی هستند که به وسیله آن میتوان انواع : تراز لیزری و آنالوگ ، متر لیزری ، تست زاویه ها ، کولیس ها و میکرومتر ها و عموم تجهیزات سانتی متر را کالیبره کرد.

 

 

کالیبراتور گازها :

کالیبراسیون گازها از پیچیدگی خاصی برخوردار است زیرا که برای اندازه گیری و صحت عملکرد دستگاه نیاز به نمونه همان نوع گاز میباشد و علاوه بر آن مرجع بودن دستگاه تست بسیار مهم است و یکی از اصولی ترین و بهترین برند های تست گاز و کالیبراسیون برند تستو testo  و برند کیمو kimo هستند که علاوه بر تولید تجهیزات آنالایزری گاز تامین سیلندر های گاز جهت کالیبراسیون را هم برای مصرف کنندگان تامین  کرده اند.

اصولا در دستگاه های تست گاز و آنالایزر های گاز در در مسیر ورودی گاز به داخل دستگاه آنالایزر و تستر گاز فیلتر های بسیار خاص وجود دارد که پس از تست های متداول باید آن تعویض کرد زیرا که این عمل در بحث دقت و صحت اندازه گیری بسیار موثر است و در شرکت های صفر تا صد کالیبراسیون ها اولین چیزهایی که در زمان کالیبراسیون دستگاه تستر گاز انجام میدهند چکاب کامل و یا تعویض فیلتر های آن میباشد. 

 

 

 

کالیبراتور لرزش و یا ویبریشن کالیبراتور :

برای دستگاه های لرزش سنج و یا زلزله نگار کالیبره بودن نقش بسزایی دارد زیرا که دستگاه لرزه نگار و یا ویبرومتر نقش مهمی در صنعت اندازه گیری دارد زیرا که برای سنجش زلزله و یا لرزش موتورها و سلامت بلبرینگ ها از آن استفاده میکنند.

 

 

کالیبراتور صوت :

یکی از واحد های اندازه گیری برای کالیبراسیون ، صوت دسیبل میباشد و برای دستگاه های تست و اندازه گیری میزان صدا در محیط از دستگاه های های صوت سنج و یا دسیبل سنج و آنالایزر های صوت استفاده میشود که اصولا مهم بودن این عمل جهت سلامت زیست محیطی میباشد.

 

 

 

کالیبراتور تست کیفیت مایعات :

برای کالیبره کردن و عملیات کالیبراسیون تستر های تست کیفیت آب از دستگاه کالیبراتور استفاده نمیشود و فقط  از مایع و کیت های همان پارامتر مانند کیت و یا بافر پی اچ ph جهت تست اسید محلول ، بافر و کیت ها و قرص های کلر ، بافر و کیت ec/tds بافر و کیت orp  بافر وکیت شوری ، بافر و کیت اکسیژن محلول و…. میباشد که در این مقاله صفر تا صد کالیبراسیون ها را برای شما عزیزان شرح دادیم.

 

 

درباره‌ی شرکت مشهد دقیق :

شرکت مشهد دقیق ، نمایندگی عرضه‌ و فروش  انواع دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از کمپانی های معتبر در ایران می باشند. این شرکت با سال ها تجربه در عرصه ی واردات و عرضه ی انواع دستگاه‌های اندازه‌گیری ، دارنده ی نمایندگی رسمی کمپانی های مطرحی نظیر اکستچ و ادلر و هیوکی و فلوک و.. می باشد .

کالاهای ارائه شده توسط شرکت مشهد دقیق عبارت هستند. از مولتی متر ، ارت سنج ، بروسکوپ و دوربین‌های بازرسی ، تجهیزات فشارقوی ، کالیبراتور و محصولات آزمایشگاهی و… .شرکت مشهد دقیق ، کلیه این محصولات را به همراه گارانتی تعویض و خدمات پس از فروش عرضه می کند. تمامی محصولات و به ویژه کالیبراسیون ها دارای گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله است.

شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات دقیق تر در مورد محصول و قیمت این کالا ، با کارشناسان فروش و نیرو های پشتیبانی شرکت مشهد دقیق تماس حاصل فرمایید :

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۳

۰۵۱-۳۷۱۳۳۸۰۴

۰۵۱-۳۷۱۳۳۹۴۰

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید 🙂

خارج از وقت اداری:  ۰۹۱۵۷۰۷۸۹۶۲

 

 

 

بازگشت به لیست